Namun begitu, para fuqaha berpendapat bahawa mas kahwin mestilah terdiri daripada benda-benda yang mempunyai harga, bermanfaat, yang tertentu, halal atau apa sahaja yang sah menurut hukum syarak, serta tidak membebankan pengantin lelaki.Dalam perkahwinan, lelaki sama sekali tidak berhak mendapat sebarang peruntukan kewangan sebaliknya si lelaki wajib membayar mahar kepada perempuan. Mahar tidak semestinya berupa pemberian semata-mata kewangan, sebenarnya apa sahaja harta yang bernilai dan berharga yang menjadi simbol dan tanda penghormatan suami kepada isterinya.
Mahar dalam peruntukan undang-undang keluarga Islam ialah : Pembayaran kahwin yang wajib dibayar di bawah Hukum Syarak oleh suami kepada isteri pada masa perkahwinan diakadnikahkan, sama ada berbentuk wang tunai di bayar dan diakui sebagai hutang atau berbentuk cagaran atau berupa sesuatu yang mengikut Hukum Syarak boleh dinilai dengan wang ringgit.Ianya boleh dibayar tunai atau ditangguhkan. Tetapi sekiranya ditangguhkan ianya tetap dinamai hutang yang mesti dibayar oleh si suami.Islam tidak menentukan had minimum atau maksimum bagi pembayaran mahar, seeloknya mengimbangi kemampuan pihak lelaki dan tidak merugikan pihak wanita.
No comments:
Post a Comment